Ahli Kumpulan
NIK ALIANI NIK ADEEB SANUSI (D034106)
SITI NAJIBAH GHAZALI (D034044)
WAN LYDIA SOFIA WAN MOHAMAD SOFIAN (D033799)
WAN LYDIA SOFIA WAN MOHAMAD SOFIAN (D033799)
LATAR BELAKANG
Cambridge Muslim College menyokong
pembangunan latihan dan kesarjanaan Islam untuk membantu memenuhi banyak
cabaran yang dihadapi oleh Britain hari ini. Kolej khusus untuk mengekalkan
kecemerlangan akademik dan menolak sempadan pengajian Islam di Barat. Berdasarkan
sumber dan kepakaran di Cambridge dan seterusnya, misi kolej untuk membantu
menterjemahkan banyak kekuatan yang sedia ada umat Islam British menjadi lebih
kuat, institusi yang lebih dinamik dan komuniti.
Penyiasatan Tenaga Buruh 2008
menunjukkan bahawa penduduk Islam yang bermastautin secara tetap di United
Kingdom kini berjumlah 2.4 juta. Masyarakat ini disampaikan oleh mungkin seribu
masjid dan bersedia untuk terus berkembang dalam beberapa dekad akan datang:
kira-kira 50% masyarakat berusia di bawah 25 tahun.
Cabaran serta merta adalah untuk
membangunkan cara-cara baru untuk menyatakan iman dan pengetahuan umat Islam. Hampir
semua masjid-masjid menggunakan sepenuh masa imam untuk memimpin solat dan
untuk mengajar. Sering kali mereka mengarahkan sekolah tambahan atau
aktiviti-aktiviti lain, dan dipanggil untuk menyediakan penjagaan pastoral.
Walaupun Islam mempunyai tidak bersamaan dengan paderi Kristian, de facto dalam
keadaan British, dan biasanya di tempat lain, masjid dianggotai oleh pakar
agama sepenuh masa.
Majoriti ini imam dilatih di Benua
India. Namun majoriti jemaah UK kini British yang dilahirkan, dan mungkin
responsif kepada bahasa dan nilai kakitangan yang diupah di luar negara. Di
samping itu, melawat imam dari negara-negara Timur Tengah mungkin tidak mahu
belajar bahasa Inggeris di luar tahap rendah yang mereka telah mencapai. Masjid
itu sering mendapati diri mereka kurang bersedia untuk berurusan dengan masalah
pengasingan sosial, komunikasi miskin, kriminalisasi, dan radikalisme doktrin.
Dalam menangani masalah ini,
masyarakat Islam mempunyai kekuatan dan sumber penting, yang pada zaman dahulu
membolehkan ia untuk mengatasi cabaran tidak kurang hebat daripada orang-orang
yang kita hadapi hari ini. Pemelihara agama adalah meluas dan masjid kehadiran
tinggi. Terdapat ramai individu dan institusi yang mengekalkan pembelajaran
asas agama dan warisan yang kaya biasiswa Islam.
Cabaran segera, oleh itu, adalah untuk
membangunkan cara-cara baru untuk menyatakan iman dan pengetahuan umat Islam
dalam cara yang bermakna dan konstruktif untuk komuniti sendiri, dan difahami
kepada rakan-rakan dan jiran-jirannya di Britain.
Sudah terdapat beberapa tanda-tanda
bahawa ini berlaku. Dalam sepuluh tahun yang lalu, semakin ramai pemuda Muslim
British telah mendaftar dalam program-program di Timur Tengah, khususnya di
Syria (Abil Madrasat-Nur, Universiti Damascus Al-Fath Institute,), Jordan
(Qasid Institut), dan Yaman (Dar al-Mustafa). Graduan institusi-institusi ini
sudah mempunyai kesan positif di UK. Walau bagaimanapun, ia diterima secara
umum bahawa institusi itu tidak cukup melengkapkan graduan untuk bekerja dalam
konteks sosial yang khusus British atau Barat.
Terdapat juga beberapa inisiatif di
UK, yang sedang mencari untuk membangunkan kurikulum yang relevan kepada
keperluan dan keadaan tertentu masyarakat Islam British, dan graduan mereka
sering lebih mahir pengantaraan budaya daripada imam dilatih di luar negara.
Namun sehingga kini kesan langkah-langkah ini telah terhad, dan terdapat
kekurangan yang serius institusi untuk menangani kelemahan dalam cara yang
sistematik.
Salah satu masalah yang penting ialah
bahawa ramai graduan institusi tradisional Islam mendapati bahawa kelayakan dan
kepakaran mereka biasanya tidak diiktiraf dalam masyarakat yang lebih luas,
yang sering menghalang prospek mereka untuk melanjutkan pelajaran atau
pekerjaan.
Walaupun kematangan generasi kedua
menghasilkan sebilangan besar dan mungkin berkembang pelajar bersedia untuk
melatih untuk jawatan kepimpinan Islam, peluang ini adalah dalam ukuran besar
yang dibazirkan. Sehingga kini, terdapat di UK ada sarjana Islam yang terlatih
dalam disiplin tradisional yang merupakan aset penting dan nasional terkenal.
Hasilnya telah sering rasa kekeliruan dan aimlessness dalam masyarakat.
Penubuhan Kolej Islam Cambridge
merupakan satu langkah penting ke arah pembangunan mediator kebudayaan yang
dapat membantu golongan muda membangunkan dan meraikan identiti mereka sebagai
umat Islam British, positif dalam orientasi mereka kepada masyarakat ambien dan
mampu untuk menyokong proses dakwah dalam dan di luar komuniti. Dalam masa, ia
diharapkan bahawa graduan akan bertindak sebagai wakil Islam kepada masyarakat
yang lebih luas, dalam media, hubungan antara agama, peranan bimbingan dan
chaplaincy, dan pentadbiran sosial.
Graduan kita tidak bekerja hanya
sebagai imam dan kakitangan agama. Dengan menyediakan pelbagai kemahiran,
adalah diharapkan bahawa kolej akta sas batu loncatan untuk graduan untuk pergi
ke pendidikan tinggi, atau pekerjaan dalam pengajaran, kerjaya kewartawanan,
diplomasi, dan lain-lain menjejaki di mana pengetahuan yang mendalam tentang
Islam akan berfaedah.
Pendekatan akademik kolej adalah untuk
mengintegrasikan kedua-dua biasiswa tradisional Islam dan Barat dalam cara yang
kritikal dan ketat, tidak untuk merawat mereka sebagai elemen, selari
berasingan. Ia menarik mengenai sejarah panjang Islam keramahan dan penyesuaian
dalam situasi minoriti, dan menambah ia dengan memudahkan parit masyarakat
Islam yang dinamik, terbuka dan terlibat di Britain.
Kolej ini merupakan satu langkah
penting ke arah pembangunan mediator budaya mampu untuk membantu golongan muda
membangunkan dan meraikan identiti mereka sebagai umat Islam British
Sepenuh masa pensyarah, felo
penyelidikan dan kakitangan akademik yang lain telah dilatih di institusi utama
Barat dan mempunyai arahan yang asli atau berhampiran asli Bahasa Inggeris.
Mereka menyertai pelajar dalam mewujudkan persekitaran yang serius dan doa di
Kolej
Kolej bukan mazhab, dan menerima
pelajar dari setiap sekolah dan tradisi dalam Islam.
Kolej kini menawarkan satu tahun
Diploma dalam Pengajian Kepimpinan Islam & Kontekstual, kumpulan pertama
pelajar yang lulus pada Julai 2010. Kursus ini bertujuan untuk memberi
pengenalan intensif untuk pelbagai perspektif disiplin dan kontemporari yang
akan melengkapkan pendidikan Islam sedia ada pelajar.
Dalam jangka panjang, Kolej juga
bercadang untuk menawarkan sambilan dan pilihan pembelajaran jarak jauh, tiga
dan kursus ijazah empat tahun, dan pelbagai kursus musim panas bukan bertauliah
dan hari kajian tetap untuk majikan dan orang awam. Ia juga merupakan tempat
untuk kuliah biasa oleh pengunjung dibezakan, yang terbuka kepada awam dan
diedarkan secara elektronik melalui laman web Kolej.
Antara Pengajian Islam Peringkat Diploma
yang ditawarkan :
D4 :: British Islam Hari ini
Meliputi sejarah umat Islam di Britain
dan membantu pelajar memahami faktor-faktor sosiologi membentuk masyarakat hari
ini, dari keadaan sosio-ekonomi kesan daripada media dan dasar kerajaan,
meneroka bagaimana British identiti Islam telah dan akan terus ditubuhkan.
D7 :: Islam & Jantina
Analisis pendekatan jantina dalam
biasiswa Islam tradisional, merujuk kepada contoh-contoh sejarah dan
kontemporari soalan tentang peranan jantina. Kursus ini akan menggalakkan
pelajar untuk mengaitkan pertimbangan teori kepada masalah sosial yang
mempengaruhi masyarakat Islam hari ini, seperti keganasan rumah tangga,
perkahwinan paksa, peningkatan kadar perceraian dan lain-lain
D8 :: Islam dan Pluralisme Agama:
Perspektif Theological dan Sejarah
Memperkenalkan dan analisis pemahaman
normatif Islam pluralisme agama. Bermula dengan kaji selidik bagaimana Islam
ulama telah ditafsirkan sumber kanun yang berhubungan dengan bukan Islam, ia
juga akan membentangkan contoh bagaimana umat Islam mempunyai sejarah
dianjurkan diri mereka dalam masyarakat berbilang agama dan berbilang budaya.
D14 :: Kaunseling Islam &
Penyelesaian Pertikaian
Memperkenalkan teori dan amalan
kaunseling dan resolusi pertikaian dengan merujuk kepada model Islam menangani
penyakit mental, penyalahgunaan dadah, kesusahan dan konflik. Pelajar akan
mempelajari bagaimana untuk menggunakan kaedah ini dan juga apabila dan
bagaimana untuk mendapatkan sokongan selanjutnya untuk membantu mereka yang
memerlukan nasihat atau rawatan.
D18 :: Sejarah abad ke-19 dan 20
Muslim Dunia
Presents peristiwa utama dan trend
abad ke-19 dan 20 dengan rujukan khas kepada impak mereka dalam dunia Islam.
Pelajar akan menganalisis membentuk dunia Islam semasa zaman penjajahan,
pergerakan kemerdekaan dan tempoh pasca-kolonial, dan mengaitkan ini kepada
keadaan kontemporari dunia Islam.
CARA PERMOHONAN
Proses permohonan untuk 2012/13 kini
dibuka.
Tarikh akhir untuk menerima permohonan
dan rujukan bagi Diploma Pengajian Kontekstual dan Kepimpinan Islam ialah pukul
5 petang, 1 Jun 2012 bagi aplikasi Summer.
Bentuk dan rujukan yang lengkap
hendaklah dihantar ke alamat berikut:
Cambridge Muslim College
14 St Paul Road
Cambridge
CB1 2EZ
Klik pautan di bawah untuk memuat
turun borang permohonan dan nota panduan.
Borang Permohonan CMC 2012/13
Nota Panduan CMC untuk 2012/13
Kolej gembira untuk mengumumkan bahawa
ia akan menawarkan biasiswa untuk tahun akademik 2012-13. Biasiswa boleh
meliputi yuran tuisyen, penginapan dan wang saku tamu.
SIJIL VOKASIONAL
Sijil Vokasional dalam Kepimpinan
Islam adalah kursus satu tahun yang direka untuk membantu mereka yang sudah pun
berada di kedudukan Imam atau Alim dalam masyarakat Islam British menyuarakan
dan melaksanakan pengetahuan mereka hari ini lebih berkesan di Britain.
Kursus menarik kepada sumber Islam
bagi inspirasi dan bimbingan dalam semua matlamat ini, serta menyediakan
kemahiran dan pengetahuan yang diperlukan dalam masyarakat British moden. Ia
diajar oleh ulama terkemuka dan pengamal, dari Universiti Cambridge dan
masyarakat Islam British.
Kursus ini telah direka khusus bagi
mereka yang mungkin sebelum ini telah lulus dari dar al 'Ulum dan tidak dapat
untuk menghadiri sepenuh masa selama setahun Diploma yang menawarkan Kolej.
Kursus akan dianjurkan sebagai 5
minggu intensif pengajaran dalam tahun. Pelajar akan dijangka untuk menyediakan
kursus dan pelajar akan menetapkan penilaian sebagai sebahagian daripada
kursus. Pengajaran akan disediakan seperti berikut:
Minggu 1
26 September - 30 September
Minggu 2
5th Disember - 9 Disember
Minggu 3
9 Januari - 13 Januari
Minggu 4
26hb Mac - 30 Mac
Minggu 5
25 Jun - 29hb Jun
Modul-modul kursus akan sama dengan
yang ditawarkan Diploma, tetapi kerana sifat dimampatkan program ini, akan ada
beberapa perubahan kepada bilangan modul yang ditawarkan dan kandungan untuk
memastikan bahawa kursus itu adalah paling sesuai untuk keperluan kepada
pelajar dalam masa yang ada. Serta kajian akademik, akan ada memberi tumpuan
kepada kemahiran praktikal terutama dalam bertindak balas kepada cabaran yang
dihadapi masyarakat Islam British.
Siapa yang patut memohon?
Kolej mengalu-alukan permohonan
daripada sesiapa yang ingin memohon pengetahuan mereka dengan berkesan dalam
perkhidmatan masyarakat Islam dan lain-lain. Kursus-kursus yang sesuai untuk
mereka yang bekerja secara langsung di masjid-masjid dan pertubuhan Islam.
Keperluan lain untuk masuk adalah penyiapan kursus 'Alim di institusi yang
diiktiraf kesarjanaan Islam, dan kefasihan dalam Bahasa Inggeris bertulis dan
lisan. Pemohon dijangka menjadi intelektual ingin tahu, bekerja keras, dan
komited kepada matlamat kolej.
Jumlah kos?
Kos kursus Sijil Vokasional adalah £
2500. Kolej menawarkan 10 biasiswa separa kepada calon-calon yang berjaya.
Pelajar akan dijangka untuk memenuhi yuran sebanyak 1,000 pound bagi kemasukan.
Ini akan termasuk penginapan dan sara hidup (satu hidangan setiap hari)
manakala di Cambridge.
Bagaimana saya perlu memohon?
Sila mengakses dan melengkapkan borang
permohonan melalui pautan yang disediakan dan kemudian kembali kepada kami di
alamat di bawah dengan dua rujukan oleh 05:00 4 Julai 2011.
Cambridge Muslim College
14 St Paul Road
Cambridge
CB1 2EZ
Klik pautan di bawah untuk memuat
turun borang permohonan dan nota panduan.
CMC Sijil Vokasional Borang Permohonan
2011/12
CMC Bimbingan Vokasional Sijil Nota
untuk 2011/12
Sijil Vokasional mempunyai tiga
matlamat yang saling berkaitan:
1. Untuk membolehkan Imam / Alims
untuk memahami dan melibatkan diri dengan debat kontemporari mengenai peranan
agama secara umum, dan Islam khususnya, dalam masyarakat moden;
2. Untuk menyokong Imam / Alims dalam
perkhidmatan bimbingan dan nasihat mereka kepada masyarakat Islam;
3. Untuk melengkapkan Imam / Alims
dengan kemahiran praktikal untuk menjadikan mereka lebih berkesan pemimpin institusi
Islam dan untuk meningkatkan prospek kerjaya mereka dalam semua bidang
Dr. Abdal Hakim
Murad (Cambridge University, United Kindom)
Shaykh Abdal Hakim Murad merupakan ulama terkenal Ahlu Sunnah wal
Jamaah, Tradisi Islam dan Tasawwuf di Eropah khususnya di England. Beliau
adalah Pengasas dan Dekan Cambridge Muslim College United Kingdom, sebuah pusat
pengajian Islam yang ditubuhkan bagi membentuk generasi muslim yang berupaya
menghayati Tradisi Islam dalam konteks kehidupan semasa khususnya di United Kingdom.
Beliau memperolehi Sarjana Muda dengan Cemerlang dalam bidang Bahasa Arab dari
University of Cambridge. Kemudian mempelajari dan mengajar pengajian Tradisi
Islam di Universiti Al-Azhar selama beberapa tahun. Beliau pulang ke England
untuk mendalami bidang Bahasa Turki dan Parsi di School of Oriental and Africal
Studies (SOAS) di University of London. Ketika ini beliau menyandang Kerusi
Pengajian Islam Shaykh Zayed di Faculty of Divinity, University of Cambridge
dan Pengarah Pengajian Teologi di Wolfson College, University of Oxford. Beliau
telah menghasilkan pelbagai karya dalam pengajian Tradisi Islam termasuklah
menjadi Pengarah Sunna Project yang menghimpun dan menerbitkan koleksi-koleksi
utama Hadith Ahli Sunnah wal Jamaah. Disamping itu beliau juga merupakan salah
seorang penandatangan Common Word Statement, satu inisiatif global para sarjana
Islam dalam membentuk persefahaman dan keharmonian antara agama. Dalam dunia
media di United Kingdom, beliau terlibat dengan stesen BBC Radio 4 menjadi tetamu
dalam rancangan “Thought for the Day”.
Shaykh Zayed Lecturer in Islamic Studies, University of Cambridge
No comments:
Post a Comment