Thursday, 20 December 2012

Cambridge Muslim College



Ahli Kumpulan
NIK ALIANI NIK ADEEB SANUSI (D034106)
SITI NAJIBAH GHAZALI (D034044)
WAN LYDIA SOFIA WAN MOHAMAD SOFIAN (D033799)


LATAR BELAKANG

Cambridge Muslim College menyokong pembangunan latihan dan kesarjanaan Islam untuk membantu memenuhi banyak cabaran yang dihadapi oleh Britain hari ini. Kolej khusus untuk mengekalkan kecemerlangan akademik dan menolak sempadan pengajian Islam di Barat. Berdasarkan sumber dan kepakaran di Cambridge dan seterusnya, misi kolej untuk membantu menterjemahkan banyak kekuatan yang sedia ada umat Islam British menjadi lebih kuat, institusi yang lebih dinamik dan komuniti.

Penyiasatan Tenaga Buruh 2008 menunjukkan bahawa penduduk Islam yang bermastautin secara tetap di United Kingdom kini berjumlah 2.4 juta. Masyarakat ini disampaikan oleh mungkin seribu masjid dan bersedia untuk terus berkembang dalam beberapa dekad akan datang: kira-kira 50% masyarakat berusia di bawah 25 tahun.

Cabaran serta merta adalah untuk membangunkan cara-cara baru untuk menyatakan iman dan pengetahuan umat Islam. Hampir semua masjid-masjid menggunakan sepenuh masa imam untuk memimpin solat dan untuk mengajar. Sering kali mereka mengarahkan sekolah tambahan atau aktiviti-aktiviti lain, dan dipanggil untuk menyediakan penjagaan pastoral. Walaupun Islam mempunyai tidak bersamaan dengan paderi Kristian, de facto dalam keadaan British, dan biasanya di tempat lain, masjid dianggotai oleh pakar agama sepenuh masa.

Majoriti ini imam dilatih di Benua India. Namun majoriti jemaah UK kini British yang dilahirkan, dan mungkin responsif kepada bahasa dan nilai kakitangan yang diupah di luar negara. Di samping itu, melawat imam dari negara-negara Timur Tengah mungkin tidak mahu belajar bahasa Inggeris di luar tahap rendah yang mereka telah mencapai. Masjid itu sering mendapati diri mereka kurang bersedia untuk berurusan dengan masalah pengasingan sosial, komunikasi miskin, kriminalisasi, dan radikalisme doktrin.

Dalam menangani masalah ini, masyarakat Islam mempunyai kekuatan dan sumber penting, yang pada zaman dahulu membolehkan ia untuk mengatasi cabaran tidak kurang hebat daripada orang-orang yang kita hadapi hari ini. Pemelihara agama adalah meluas dan masjid kehadiran tinggi. Terdapat ramai individu dan institusi yang mengekalkan pembelajaran asas agama dan warisan yang kaya biasiswa Islam.

Cabaran segera, oleh itu, adalah untuk membangunkan cara-cara baru untuk menyatakan iman dan pengetahuan umat Islam dalam cara yang bermakna dan konstruktif untuk komuniti sendiri, dan difahami kepada rakan-rakan dan jiran-jirannya di Britain.

Sudah terdapat beberapa tanda-tanda bahawa ini berlaku. Dalam sepuluh tahun yang lalu, semakin ramai pemuda Muslim British telah mendaftar dalam program-program di Timur Tengah, khususnya di Syria (Abil Madrasat-Nur, Universiti Damascus Al-Fath Institute,), Jordan (Qasid Institut), dan Yaman (Dar al-Mustafa). Graduan institusi-institusi ini sudah mempunyai kesan positif di UK. Walau bagaimanapun, ia diterima secara umum bahawa institusi itu tidak cukup melengkapkan graduan untuk bekerja dalam konteks sosial yang khusus British atau Barat.

Terdapat juga beberapa inisiatif di UK, yang sedang mencari untuk membangunkan kurikulum yang relevan kepada keperluan dan keadaan tertentu masyarakat Islam British, dan graduan mereka sering lebih mahir pengantaraan budaya daripada imam dilatih di luar negara. Namun sehingga kini kesan langkah-langkah ini telah terhad, dan terdapat kekurangan yang serius institusi untuk menangani kelemahan dalam cara yang sistematik.

Salah satu masalah yang penting ialah bahawa ramai graduan institusi tradisional Islam mendapati bahawa kelayakan dan kepakaran mereka biasanya tidak diiktiraf dalam masyarakat yang lebih luas, yang sering menghalang prospek mereka untuk melanjutkan pelajaran atau pekerjaan.

Walaupun kematangan generasi kedua menghasilkan sebilangan besar dan mungkin berkembang pelajar bersedia untuk melatih untuk jawatan kepimpinan Islam, peluang ini adalah dalam ukuran besar yang dibazirkan. Sehingga kini, terdapat di UK ada sarjana Islam yang terlatih dalam disiplin tradisional yang merupakan aset penting dan nasional terkenal. Hasilnya telah sering rasa kekeliruan dan aimlessness dalam masyarakat.

Penubuhan Kolej Islam Cambridge merupakan satu langkah penting ke arah pembangunan mediator kebudayaan yang dapat membantu golongan muda membangunkan dan meraikan identiti mereka sebagai umat Islam British, positif dalam orientasi mereka kepada masyarakat ambien dan mampu untuk menyokong proses dakwah dalam dan di luar komuniti. Dalam masa, ia diharapkan bahawa graduan akan bertindak sebagai wakil Islam kepada masyarakat yang lebih luas, dalam media, hubungan antara agama, peranan bimbingan dan chaplaincy, dan pentadbiran sosial.

Graduan kita tidak bekerja hanya sebagai imam dan kakitangan agama. Dengan menyediakan pelbagai kemahiran, adalah diharapkan bahawa kolej akta sas batu loncatan untuk graduan untuk pergi ke pendidikan tinggi, atau pekerjaan dalam pengajaran, kerjaya kewartawanan, diplomasi, dan lain-lain menjejaki di mana pengetahuan yang mendalam tentang Islam akan berfaedah.

Pendekatan akademik kolej adalah untuk mengintegrasikan kedua-dua biasiswa tradisional Islam dan Barat dalam cara yang kritikal dan ketat, tidak untuk merawat mereka sebagai elemen, selari berasingan. Ia menarik mengenai sejarah panjang Islam keramahan dan penyesuaian dalam situasi minoriti, dan menambah ia dengan memudahkan parit masyarakat Islam yang dinamik, terbuka dan terlibat di Britain.

Kolej ini merupakan satu langkah penting ke arah pembangunan mediator budaya mampu untuk membantu golongan muda membangunkan dan meraikan identiti mereka sebagai umat Islam British

Sepenuh masa pensyarah, felo penyelidikan dan kakitangan akademik yang lain telah dilatih di institusi utama Barat dan mempunyai arahan yang asli atau berhampiran asli Bahasa Inggeris. Mereka menyertai pelajar dalam mewujudkan persekitaran yang serius dan doa di Kolej

Kolej bukan mazhab, dan menerima pelajar dari setiap sekolah dan tradisi dalam Islam.

Kolej kini menawarkan satu tahun Diploma dalam Pengajian Kepimpinan Islam & Kontekstual, kumpulan pertama pelajar yang lulus pada Julai 2010. Kursus ini bertujuan untuk memberi pengenalan intensif untuk pelbagai perspektif disiplin dan kontemporari yang akan melengkapkan pendidikan Islam sedia ada pelajar.

Dalam jangka panjang, Kolej juga bercadang untuk menawarkan sambilan dan pilihan pembelajaran jarak jauh, tiga dan kursus ijazah empat tahun, dan pelbagai kursus musim panas bukan bertauliah dan hari kajian tetap untuk majikan dan orang awam. Ia juga merupakan tempat untuk kuliah biasa oleh pengunjung dibezakan, yang terbuka kepada awam dan diedarkan secara elektronik melalui laman web Kolej.

Antara Pengajian Islam Peringkat Diploma yang ditawarkan :

D4 :: British Islam Hari ini
Meliputi sejarah umat Islam di Britain dan membantu pelajar memahami faktor-faktor sosiologi membentuk masyarakat hari ini, dari keadaan sosio-ekonomi kesan daripada media dan dasar kerajaan, meneroka bagaimana British identiti Islam telah dan akan terus ditubuhkan.

D7 :: Islam & Jantina
Analisis pendekatan jantina dalam biasiswa Islam tradisional, merujuk kepada contoh-contoh sejarah dan kontemporari soalan tentang peranan jantina. Kursus ini akan menggalakkan pelajar untuk mengaitkan pertimbangan teori kepada masalah sosial yang mempengaruhi masyarakat Islam hari ini, seperti keganasan rumah tangga, perkahwinan paksa, peningkatan kadar perceraian dan lain-lain

D8 :: Islam dan Pluralisme Agama: Perspektif Theological dan Sejarah
Memperkenalkan dan analisis pemahaman normatif Islam pluralisme agama. Bermula dengan kaji selidik bagaimana Islam ulama telah ditafsirkan sumber kanun yang berhubungan dengan bukan Islam, ia juga akan membentangkan contoh bagaimana umat Islam mempunyai sejarah dianjurkan diri mereka dalam masyarakat berbilang agama dan berbilang budaya.

D14 :: Kaunseling Islam & Penyelesaian Pertikaian
Memperkenalkan teori dan amalan kaunseling dan resolusi pertikaian dengan merujuk kepada model Islam menangani penyakit mental, penyalahgunaan dadah, kesusahan dan konflik. Pelajar akan mempelajari bagaimana untuk menggunakan kaedah ini dan juga apabila dan bagaimana untuk mendapatkan sokongan selanjutnya untuk membantu mereka yang memerlukan nasihat atau rawatan.



D18 :: Sejarah abad ke-19 dan 20 Muslim Dunia
Presents peristiwa utama dan trend abad ke-19 dan 20 dengan rujukan khas kepada impak mereka dalam dunia Islam. Pelajar akan menganalisis membentuk dunia Islam semasa zaman penjajahan, pergerakan kemerdekaan dan tempoh pasca-kolonial, dan mengaitkan ini kepada keadaan kontemporari dunia Islam.

CARA PERMOHONAN
Proses permohonan untuk 2012/13 kini dibuka.

Tarikh akhir untuk menerima permohonan dan rujukan bagi Diploma Pengajian Kontekstual dan Kepimpinan Islam ialah pukul 5 petang, 1 Jun 2012 bagi aplikasi Summer.

Bentuk dan rujukan yang lengkap hendaklah dihantar ke alamat berikut:

Cambridge Muslim College
14 St Paul Road
Cambridge
CB1 2EZ

Klik pautan di bawah untuk memuat turun borang permohonan dan nota panduan.

Borang Permohonan CMC 2012/13

Nota Panduan CMC untuk 2012/13

Kolej gembira untuk mengumumkan bahawa ia akan menawarkan biasiswa untuk tahun akademik 2012-13. Biasiswa boleh meliputi yuran tuisyen, penginapan dan wang saku tamu.

SIJIL VOKASIONAL

Sijil Vokasional dalam Kepimpinan Islam adalah kursus satu tahun yang direka untuk membantu mereka yang sudah pun berada di kedudukan Imam atau Alim dalam masyarakat Islam British menyuarakan dan melaksanakan pengetahuan mereka hari ini lebih berkesan di Britain.

Kursus menarik kepada sumber Islam bagi inspirasi dan bimbingan dalam semua matlamat ini, serta menyediakan kemahiran dan pengetahuan yang diperlukan dalam masyarakat British moden. Ia diajar oleh ulama terkemuka dan pengamal, dari Universiti Cambridge dan masyarakat Islam British.

Kursus ini telah direka khusus bagi mereka yang mungkin sebelum ini telah lulus dari dar al 'Ulum dan tidak dapat untuk menghadiri sepenuh masa selama setahun Diploma yang menawarkan Kolej.

Kursus akan dianjurkan sebagai 5 minggu intensif pengajaran dalam tahun. Pelajar akan dijangka untuk menyediakan kursus dan pelajar akan menetapkan penilaian sebagai sebahagian daripada kursus. Pengajaran akan disediakan seperti berikut:

Minggu 1
26 September - 30 September

Minggu 2
5th Disember - 9 Disember

Minggu 3
9 Januari - 13 Januari

Minggu 4
26hb Mac - 30 Mac

Minggu 5
25 Jun - 29hb Jun
Modul-modul kursus akan sama dengan yang ditawarkan Diploma, tetapi kerana sifat dimampatkan program ini, akan ada beberapa perubahan kepada bilangan modul yang ditawarkan dan kandungan untuk memastikan bahawa kursus itu adalah paling sesuai untuk keperluan kepada pelajar dalam masa yang ada. Serta kajian akademik, akan ada memberi tumpuan kepada kemahiran praktikal terutama dalam bertindak balas kepada cabaran yang dihadapi masyarakat Islam British.

Siapa yang patut memohon?
Kolej mengalu-alukan permohonan daripada sesiapa yang ingin memohon pengetahuan mereka dengan berkesan dalam perkhidmatan masyarakat Islam dan lain-lain. Kursus-kursus yang sesuai untuk mereka yang bekerja secara langsung di masjid-masjid dan pertubuhan Islam. Keperluan lain untuk masuk adalah penyiapan kursus 'Alim di institusi yang diiktiraf kesarjanaan Islam, dan kefasihan dalam Bahasa Inggeris bertulis dan lisan. Pemohon dijangka menjadi intelektual ingin tahu, bekerja keras, dan komited kepada matlamat kolej.

Jumlah kos?
Kos kursus Sijil Vokasional adalah £ 2500. Kolej menawarkan 10 biasiswa separa kepada calon-calon yang berjaya. Pelajar akan dijangka untuk memenuhi yuran sebanyak 1,000 pound bagi kemasukan. Ini akan termasuk penginapan dan sara hidup (satu hidangan setiap hari) manakala di Cambridge.

Bagaimana saya perlu memohon?
Sila mengakses dan melengkapkan borang permohonan melalui pautan yang disediakan dan kemudian kembali kepada kami di alamat di bawah dengan dua rujukan oleh 05:00 4 Julai 2011.

Cambridge Muslim College
14 St Paul Road
Cambridge
CB1 2EZ

Klik pautan di bawah untuk memuat turun borang permohonan dan nota panduan.

CMC Sijil Vokasional Borang Permohonan 2011/12

CMC Bimbingan Vokasional Sijil Nota untuk 2011/12

Sijil Vokasional mempunyai tiga matlamat yang saling berkaitan:

1. Untuk membolehkan Imam / Alims untuk memahami dan melibatkan diri dengan debat kontemporari mengenai peranan agama secara umum, dan Islam khususnya, dalam masyarakat moden;

2. Untuk menyokong Imam / Alims dalam perkhidmatan bimbingan dan nasihat mereka kepada masyarakat Islam;

3. Untuk melengkapkan Imam / Alims dengan kemahiran praktikal untuk menjadikan mereka lebih berkesan pemimpin institusi Islam dan untuk meningkatkan prospek kerjaya mereka dalam semua bidang

Dr. Abdal Hakim Murad (Cambridge University, United Kindom)


Shaykh Abdal Hakim Murad merupakan ulama terkenal Ahlu Sunnah wal Jamaah, Tradisi Islam dan Tasawwuf di Eropah khususnya di England. Beliau adalah Pengasas dan Dekan Cambridge Muslim College United Kingdom, sebuah pusat pengajian Islam yang ditubuhkan bagi membentuk generasi muslim yang berupaya menghayati Tradisi Islam dalam konteks kehidupan semasa khususnya di United Kingdom. Beliau memperolehi Sarjana Muda dengan Cemerlang dalam bidang Bahasa Arab dari University of Cambridge. Kemudian mempelajari dan mengajar pengajian Tradisi Islam di Universiti Al-Azhar selama beberapa tahun. Beliau pulang ke England untuk mendalami bidang Bahasa Turki dan Parsi di School of Oriental and Africal Studies (SOAS) di University of London. Ketika ini beliau menyandang Kerusi Pengajian Islam Shaykh Zayed di Faculty of Divinity, University of Cambridge dan Pengarah Pengajian Teologi di Wolfson College, University of Oxford. Beliau telah menghasilkan pelbagai karya dalam pengajian Tradisi Islam termasuklah menjadi Pengarah Sunna Project yang menghimpun dan menerbitkan koleksi-koleksi utama Hadith Ahli Sunnah wal Jamaah. Disamping itu beliau juga merupakan salah seorang penandatangan Common Word Statement, satu inisiatif global para sarjana Islam dalam membentuk persefahaman dan keharmonian antara agama. Dalam dunia media di United Kingdom, beliau terlibat dengan stesen BBC Radio 4 menjadi tetamu dalam rancangan “Thought for the Day”.



                                  Shaykh Zayed Lecturer in Islamic Studies, University of Cambridge

No comments:

Post a Comment