Sejarah Darul Ulum Deoband
Pusat Pendidikan Islam di Deoband iaitu Universiti Deoband mula berputik setelah kejatuhan Dinasti Moghul pada tahun 1857 setelah pihak British menjatuhkan hukuman buang negeri ke Burma ke atas Bahadur Shah Zafar (1775-1862).
Atas
semangat ingin meneruskan kesinambungan pendidikan Islam, pada 30 Mei 1866 (15
Muharam 1283 H), satu batu tanda penubuhan sebuah pusat pendidikan Islam telah
dilakukan di sebuah masjid kecil di kota Deoband oleh Maulwi Fadlur Rahman,
Maulwi Zulfikar Ali dan Maulwi Muhammad Mahmud. Murid pertama yang menimba ilmu
di madrasah tersebut ialah Syeikh Hind Maulana Mahmud Al-Hasan dan kemudian
pada akhir tahun tersebut jumlah pelajar semakin meningkat iaitu menjadikan
bilangan pelajar seramai 78 orang. Pengasas bagi penubuhan Darul Ulum Deoband
ialah Muhammad Qasim Nanotwi
(1833-1877). Beliau mengharapkan pelajar-pelajar dan tenaga pengajar yang
menuntut di institut tersebut tidak berasa terbeban dengan masalah kewangan
tetapi tetap ikhlas dan bertakwa kerana Allah SWT dalam menuntut ilmu. Kemudian, pada tahun
1877 Muhammad Qasim telah meninggal dan diganti oleh Rashid Ahmed Gangohi
(1829- 1905).
Sekitar tahun 1867, Darul Ulum Deoband memulakan pembelajaran di Masjid Chitta dan masjid tersebut tidak mampu menampung bilang pelajar yang semakin bertambah dari semasa ke semasa. Hal ini menyebabkan institut tersebut dipindahkan ke masjid lain di India pada tahun 1874. Bilangan pelajar semkin meningkat dari tahun ke tahun menyebabkan institut tersebut perlu dibangunkan dengan membina kemudahan-kemudahan seperti bangunan fakulti-fakulti, asrama, dewan kuliah dan sebagainya. Pembinaan bangunan fakulti Hadith dan Tafsir telah selesai pada tahun 1931. Darul Ulum Deoband juga dikenali sebagai Qasim Al-Ulum yang diambil dari nama Muhammad Qasim Nanotwi sebagai pengasas kepada institut tersebut. Seramai seribu lebih pelajar yang menuntut di institut tersebut dan empat ratus pelajar menuntut di asrama yang telah disediakan.
Sekitar tahun 1867, Darul Ulum Deoband memulakan pembelajaran di Masjid Chitta dan masjid tersebut tidak mampu menampung bilang pelajar yang semakin bertambah dari semasa ke semasa. Hal ini menyebabkan institut tersebut dipindahkan ke masjid lain di India pada tahun 1874. Bilangan pelajar semkin meningkat dari tahun ke tahun menyebabkan institut tersebut perlu dibangunkan dengan membina kemudahan-kemudahan seperti bangunan fakulti-fakulti, asrama, dewan kuliah dan sebagainya. Pembinaan bangunan fakulti Hadith dan Tafsir telah selesai pada tahun 1931. Darul Ulum Deoband juga dikenali sebagai Qasim Al-Ulum yang diambil dari nama Muhammad Qasim Nanotwi sebagai pengasas kepada institut tersebut. Seramai seribu lebih pelajar yang menuntut di institut tersebut dan empat ratus pelajar menuntut di asrama yang telah disediakan.
Bermula
dengan bentuk pendidikan secara madrasah, perkembangan pusat pendidikan ini
telah menjangkau lebih jauh sehingga menjadi pusat pendidikan yang terbesar di
India. Darul Ulum juga disifatkan sebagai universiti yang kedua terbesar dalam
pengambilan pelajar dengan menggunakan konsep pendidikan yang dilaksanakan oleh
Universiti Al-Azhar, Mesir.
Selain itu, beberapa madrasah yang berada di seluruh India menjadi penyumbang terbesar membekalkan pelajar untuk melanjutkan pendidikan tinggi di Darul Ulum. Pusat pengajian Islam yang ditubuhkan oleh Muhamad Qasim Nanautawi ini sebenarnya turut merupakan pusat pendidikan yang menarik minat ramai rakyat Malaysia terutama pada tahun 1960-an dan 1970-an. Kebanyakan mereka adalah lulusan pondok-pondok yang terdapat di seluruh negara. Lulusan Darul Ulum kebanyakannya diterima meneruskan pengajian di peringkat yang lebih tinggi di Universiti Azhar dan lain-lain pusat pendidikan tinggi Islam di Timur Tengah.
Selain itu, beberapa madrasah yang berada di seluruh India menjadi penyumbang terbesar membekalkan pelajar untuk melanjutkan pendidikan tinggi di Darul Ulum. Pusat pengajian Islam yang ditubuhkan oleh Muhamad Qasim Nanautawi ini sebenarnya turut merupakan pusat pendidikan yang menarik minat ramai rakyat Malaysia terutama pada tahun 1960-an dan 1970-an. Kebanyakan mereka adalah lulusan pondok-pondok yang terdapat di seluruh negara. Lulusan Darul Ulum kebanyakannya diterima meneruskan pengajian di peringkat yang lebih tinggi di Universiti Azhar dan lain-lain pusat pendidikan tinggi Islam di Timur Tengah.
Antara warga Malaysia yang pernah
menjadi anak didik di universiti tersebut ialah Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik
Aziz Nik Mat ; Ketua Pengarah Jabatan Kehakiman Syariah, Tan Sri Ibrahim
Lembut, Mohd Asri Yusuf (pendakwah), Dr Abdul Hayei Abdul Shukur (bekas
Pensyarah Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya), Pengarah Penyelidikan
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia iaitu Razali Shahabudin dan Pengarah Pusat
Penyelidikan Fiqh Sains dan Teknologi Malaysia iaitu Selamat Hashim. Selain
menjadi pusat pendidikan Islam terbesar, Darul Ulum turut dipertanggungjawabkan
sebagai badan penyelaras fatwa bagi seluruh negara Islam. Dalam melaksanakan
tanggungjawab tersebut, ulama’ dari seluruh India akan dipanggil membincangkan
sesuatu permasalahan sebelum kata sepakat mereka. Seterusnya, dengan kewujudan
Darul Ulum, ia dapat menjernihkan salah faham sesetengah penganut Islam mengenai
kepelbagaian mazhab yang diterapkan dalam pemikiran umat Islam.
Sistem
pendidikan Darul Ulum Deoband
Konsep pengajian di insitut tersebut mewajibkan setiap pelajar mempelajari al-Qur’an dan As-Sunnah terlebih dahulu sebelum boleh membuat pengkhususan dalam bidang-bidang lain. Kini pusat pengajian Darul Ulum yang menjadikan bidang syariah dan tariqat sebagai adunan konsep dan sistem pendidikan menawarkan tahap pengajian asas selama lapan tahun bagi kelas yang menggunakan bahasa Arab. Mereka yang lulus pada peringkat ini, sebenarnya turut khatam Kutub As-Sittah dan Al-Muwatta’ Imam Malik, Musnad Imam Ahmad, Bukhari, Muslim, Ibnu Majah, Tarmizi, Abu Daud, Nasai’e, Mustadrak Al-Hakim dan lain-lain.
Konsep pengajian di insitut tersebut mewajibkan setiap pelajar mempelajari al-Qur’an dan As-Sunnah terlebih dahulu sebelum boleh membuat pengkhususan dalam bidang-bidang lain. Kini pusat pengajian Darul Ulum yang menjadikan bidang syariah dan tariqat sebagai adunan konsep dan sistem pendidikan menawarkan tahap pengajian asas selama lapan tahun bagi kelas yang menggunakan bahasa Arab. Mereka yang lulus pada peringkat ini, sebenarnya turut khatam Kutub As-Sittah dan Al-Muwatta’ Imam Malik, Musnad Imam Ahmad, Bukhari, Muslim, Ibnu Majah, Tarmizi, Abu Daud, Nasai’e, Mustadrak Al-Hakim dan lain-lain.
Bagi pendidikan fiqh pula,
kebanyakan bahan yang dipelajari adalah bersumberkan mazhab Hanafi. Dalam
tempoh tersebut, pelajar tidak dibenarkan membuat pengkhususan kerana pihak
pengurusan Darul Ulum yakin corak pendidikan umum itulah yang menjadikan pusat
pengajian Islam ini terkenal dan mampu melahirkan ramai pemikir yang
berpengatahuan luas. Oleh yang demikian, selepas tamat pendidikan di institut
tersebut kebanyakan alumninya menyambung pengajian dan pengkhususan di pelbagai
universiti di Timur Tengah.
Kurikulum pendidikan Darul Ulum yang
diasaskan pada kurun ke-17 menggunakan pendekatan Indo-Islamik dan dikenali
sebagai Dars-e-Nizami. Kurikulum ini memberi penekanan teras kepada syariah,
fiqh, tasawwuf dengan menjadikan tradisi sufistik dan kajian Islam sebagai
kaedah pengajaran dan pembelajaran.
Syarat
pendaftaran
Portal dari Darul Ulum Deoband terbuka kepada setiap pelajar yang ingin mendapatkan pengetahuan ilmu-ilmu agama dan bersetuju dengan setiap syarat yang telah ditetapkan oleh institut tersebut serta patuh dengan setiap peraturan yang telah disediakan. Kebiasaannya, pendaftaran pelajar bermula dari minggu kedua bulan Syawal dan berakhir pada akhir minggu ketiga, akan tetapi penerimaan pelajar baru ditutup sedikit lebih awal.
Portal dari Darul Ulum Deoband terbuka kepada setiap pelajar yang ingin mendapatkan pengetahuan ilmu-ilmu agama dan bersetuju dengan setiap syarat yang telah ditetapkan oleh institut tersebut serta patuh dengan setiap peraturan yang telah disediakan. Kebiasaannya, pendaftaran pelajar bermula dari minggu kedua bulan Syawal dan berakhir pada akhir minggu ketiga, akan tetapi penerimaan pelajar baru ditutup sedikit lebih awal.
Bagi
pelajar baru, mereka akan diletakkan di kelas mengikut kemampuan berdasarkan
ujian yang telah dilakukan ke atas mereka dan bukan berdasarkan kelayakan
mengikut kursus-kursus yang telah mereka ambil di institut lain. Namun, pelajar
yang telah lulus dalam kelas Parsi dan kelas bahasa Arab dikecualikan dari
ujian sebagai syarat kemasukan ke institut tersebut. Terdapat dua bentuk
penerimaan pelajar, iaitu pelajar baru dengan pelajar lama iaitu pelajar yang
pernah belajar di Darul Ulum pada tahun sebelumnya.
Pendafataran pelajar dari kelas Qur’an dan kelas Parsi ke
Darul Ulum akan mendapat kelulusan menerusi
permohonan sahaja manakala pelajar dari kelas Arab perlu menyertakan
borang permohonan yang telah dicetak semasa pendaftaran. Dengan mengisi borang
permohonan tersebut, pelajar secara langsung telah membuat perjanjian akan menjaga
diri dan menuntut ilmu dengan penuh keikhlasan serta mengikuti gaya hidup
sebagai seorang pelajar. Dalam institusi tersebut juga, semua orang boleh
menuntut ilmu tanpa mengira umur dan pelajar perlu mengelak berlakunya
diskriminasi warna kulit, kaum dan status pelajar lain.
Sejarah Terawal Pelajar Malaysia
Para pelajar dari Malaysia merupakan antara yang berada di Darul Ulum sejak sekian lama bagi menuntut ilmu. Para pelajar dari Malaysia berhijrah ke Darul Ulum dengan tujuan untuk mencari ilmu agama yang kukuh dan seterusnya mereka boleh kembali ke tanah air dan memberikan ilmu tersebut kepada umat Islam di Malaysia. Darul Ulum telah disifatkan sebagai universiti yang kedua terbesar dalam pengambilan pelajar dengan menggunakan konsep pendidikan yang dilaksanakan oleh Universiti al-Azhar, Mesir[1]. Atas faktor ini, ramai pelajar dari Malaysia tidak mengira usia telah berhijrah ke institusi ini untuk menuntut ilmu tentang agama Islam.
Para pelajar dari Malaysia merupakan antara yang berada di Darul Ulum sejak sekian lama bagi menuntut ilmu. Para pelajar dari Malaysia berhijrah ke Darul Ulum dengan tujuan untuk mencari ilmu agama yang kukuh dan seterusnya mereka boleh kembali ke tanah air dan memberikan ilmu tersebut kepada umat Islam di Malaysia. Darul Ulum telah disifatkan sebagai universiti yang kedua terbesar dalam pengambilan pelajar dengan menggunakan konsep pendidikan yang dilaksanakan oleh Universiti al-Azhar, Mesir[1]. Atas faktor ini, ramai pelajar dari Malaysia tidak mengira usia telah berhijrah ke institusi ini untuk menuntut ilmu tentang agama Islam.
Pusat
pendidikan Darul Ulum ini antara yang telah berjaya menarik minat ramai rakyat
Malaysia untuk ke sana terutama sekitar tahun 1960-an dan 1970-an. Kebanyakan
mereka adalah lulusan pondok-pondok yang terdapat di seluruh negara juga dari
negara jiran. Lulusan Darul Ulum kebanyakannya diterima meneruskan pengajian di
peringkat yang lebih tinggi di Universiti Azhar dan lain-lain pusat pendidikan
tinggi Islam di Timur Tengah.
Perkembangan
Terkini
Bilangan pelajar yang semakin hari semakin bertambah, membuatkan pihak pentadbiran Darul Ulum telah meneliti beberapa cadangan bagi menambahbaikkan institusi ini dan mencari jalan bagi menampung jumlah pelajar yang kian bertambah.
Bilangan pelajar yang semakin hari semakin bertambah, membuatkan pihak pentadbiran Darul Ulum telah meneliti beberapa cadangan bagi menambahbaikkan institusi ini dan mencari jalan bagi menampung jumlah pelajar yang kian bertambah.
Beberapa cadangan projek pembinaan
bangunan telah dikeluarkan oleh pihak Darul Ulum. Pembinaan bangunan- bangunan
ini adalah bagi menampung bilangan pelajar yang semakin bertambah juga memberi
keselesaan kepada semua pelajar untuk mencari ilmu. Pihak Darul Ulum juga
menyatakan bahawa mereka sedang merancang untuk mewujudkan sebuah perpustakaan
yang dilengkapi dengan alatan moden dan canggih.
Seterusnya,
antara projek binaan lain yang wujud di Darul Ulum ialah bangunan asrama bagi
penempatan para pelajar. Pembinaan asarama ini juga merupakan antara salah satu
langkah yang dilakukan oleh pihak Darul Ulum bagi menampung bilangan pelajarnya
yang semakin ramai. Asrama ini bertujuan memudahkan para pelajar terutamanya
bagi yang datang dari luar dan merantau jauh dapat tinggal di Darul Ulum dalam
suasana yang selamat dan selesa. Perpustakaan Darul Mutalaah al-Maktabah
al-Qasiniyah ini telah memberi peluang kepada kedua belah pihak untuk cuba
menimba pengalaman berhubung kerjasama ilmiah dan peluang perkongsian ilmu
mengenai Islam.
Darul Ulum juga merupakan sebuah
tempat yang mempunyai fungsi sebagai tempat untuk menyimpan gandum. Darul Ulum
juga merupakan satu institusi yang telah membekalkan bekalan gandum dan beras
sebanyak 4000 guni setiap tahun. Sebelum ini, bekalan- bekalan ini telah
disimpan di dalam kelas. Keadaan ini menimbulkan rasa kurang selesa bagi para
pelajar dan menganggu konsentrasi mereka untuk belajar. Faktor ini telah
membuatkan pihak Darul Ulum membina sebuah tempat khas bagi menyimpan bekalan-
bekalan beras dan gandum tersebut. Kini mereka telah membina sebuah stor yang
moden bagi menyimpan bekalan- bekalan beras dan gandum itu dengan selamat.
Latar Belakang Responden
Nama beliau ialah Halim bin Hj Saad. Dilahirkan pada 13 Mei 1949 di Alor Setar, Kedah. Beliau merupakan anak sulung daripada 6 orang adik beradik hasil perkahwinan ayahanda dan bonda beliau iaitu Hj Saad bin Idris dan Hjh Fatimah binti Mustafa. Beliau telah menamatkan zaman bujangnya pada umur 21 tahun bersama pasangan hidupnya Puan Dahlia binti Hj Abu Bakar. Mereka telah dikurniakan 6 cahaya mata iaitu 2 orang lelaki 4 perempuan. Anak-anaknya semuanya mengikut jejak ayah mereka dengan melanjutkan pelajaran di luar negara.
Nama beliau ialah Halim bin Hj Saad. Dilahirkan pada 13 Mei 1949 di Alor Setar, Kedah. Beliau merupakan anak sulung daripada 6 orang adik beradik hasil perkahwinan ayahanda dan bonda beliau iaitu Hj Saad bin Idris dan Hjh Fatimah binti Mustafa. Beliau telah menamatkan zaman bujangnya pada umur 21 tahun bersama pasangan hidupnya Puan Dahlia binti Hj Abu Bakar. Mereka telah dikurniakan 6 cahaya mata iaitu 2 orang lelaki 4 perempuan. Anak-anaknya semuanya mengikut jejak ayah mereka dengan melanjutkan pelajaran di luar negara.
Latar Belakang Pendidikan
Beliau mendapat penidikan awal di Sekolah Kebangsaan Lepai di Alor Setar Kedah pada tahun 1956 sehingga tahun 1961. Selepas menamatkan pendidikan di sekolah tersebut, beliau meneruskan pengajian di sekolah pondok Burminiah Islamiyah di Selatan Thai, Patani Thailand. Beliau berada di sana selama 6 tahun. Setelah tamat di sekolah pondok Thailand, beliau meneruskan pengajiannya di Universiti Darul Ulum, Deuband, India. Dengan berbekalkan ilmu di dada semata-mata,beliau menghadiri temuduga untuk memasuki universiti tersebut. Beliau di temuduga tanpa membawa sijil kerana beliau hanya bersekolah di sekolah pondok sahaja.
Beliau mendapat penidikan awal di Sekolah Kebangsaan Lepai di Alor Setar Kedah pada tahun 1956 sehingga tahun 1961. Selepas menamatkan pendidikan di sekolah tersebut, beliau meneruskan pengajian di sekolah pondok Burminiah Islamiyah di Selatan Thai, Patani Thailand. Beliau berada di sana selama 6 tahun. Setelah tamat di sekolah pondok Thailand, beliau meneruskan pengajiannya di Universiti Darul Ulum, Deuband, India. Dengan berbekalkan ilmu di dada semata-mata,beliau menghadiri temuduga untuk memasuki universiti tersebut. Beliau di temuduga tanpa membawa sijil kerana beliau hanya bersekolah di sekolah pondok sahaja.
Sebelum beliau belajar di Universiti Darul Ulum Deubond India, beliau pernah menuntut selama setahun di sekolah yang terdapat di Madras iaitu Darussalam Umarrabat. Setelah menghabiskan kuliah di Darul Ulum dengan kelulusan B.A dalam bidang hadith, beliau meneruskan perjuangan ilmunya di Mekah dalam bidang Umumi selama setahun. Ini adalah untuk mengikitiraf tahun terakhir beliau d India. Kemudian, beliau meneruskan lagi penjelajahan ilmu beliau di Mesir mengambil B.A dalam bidang Syariah selama setahun. Begitulah kegigihan beliau menuntut ilmu tanpa rasa jemu.
Pengalaman Hidup di Institusi dan di India
Kemasukan beliau ke universiti tersebut bukanlah atas tajaan ataupun bergantung pada mana-mana biasiswa. Akan tetapi, beliau menggunakan dana sendiri sepanjang pengajian di sana memandangkan pengajian ke India tidak mendapat biasiswa daripada Malaysia kerana tidak mendapat pengiktirafan daripada kerajaan Malaysia. Namun, ada juga rakan-rakan beliau yang lain mendapat zakat daripada negeri masing-masing sehingga mencecah RM7000. Walaupun menghadapi pelbagai rintangan yang terpaksa dilalui semasa di sana, namun beliau tidak menjadikan semua itu sebagai suatu penghalang untuk mencari ilmu di tempat orang. Menurutnya juga, penempatan bagi pelajar Malaysia di sana adalah dengan menyewa rumah yang berdekatan dengan universiti tersebut. Dengan harga yang murah, mereka senang untuk memperolehinya dan boleh menduduki dengan masa yang lama.
Kemasukan beliau ke universiti tersebut bukanlah atas tajaan ataupun bergantung pada mana-mana biasiswa. Akan tetapi, beliau menggunakan dana sendiri sepanjang pengajian di sana memandangkan pengajian ke India tidak mendapat biasiswa daripada Malaysia kerana tidak mendapat pengiktirafan daripada kerajaan Malaysia. Namun, ada juga rakan-rakan beliau yang lain mendapat zakat daripada negeri masing-masing sehingga mencecah RM7000. Walaupun menghadapi pelbagai rintangan yang terpaksa dilalui semasa di sana, namun beliau tidak menjadikan semua itu sebagai suatu penghalang untuk mencari ilmu di tempat orang. Menurutnya juga, penempatan bagi pelajar Malaysia di sana adalah dengan menyewa rumah yang berdekatan dengan universiti tersebut. Dengan harga yang murah, mereka senang untuk memperolehinya dan boleh menduduki dengan masa yang lama.
Hidup
di negara orang amat berbeza dengan tempat sendiri. Hampir tiga tahun beliau berada di India untuk menuntut ilmu sebagai
bekalan hidup. Kebanyakan orang awam di Malaysia, bila disebut sahaja India,
mereka akan terbayang wajah-wajah pelakon Bollywood. Ramai juga akan menyangka
India ini seindah yang digambarkan dalam filem-filemnya. Mereka tertipu dengan
mainan filem. Namun beliau bukan pergi mencari para pelakon Bollywood, tetapi beliau
pergi bertemu, menziarahi dan mengambil manfaat ilmu daripada para ulama hadith
yang masih hidup di India. Sebahagian mereka adalah anak-anak kepada
tokoh-tokoh pengarang syarah kitab-kitab hadith.
Menurut beliau juga, pendidikan Islam
di sana berkembang sama seperti di Malaysia tetapi pegangan masyarakat mereka
adalah berdasarkan mazhab Hanafi. Hal inilah yang menjadi perbezaan dengan
masyarakat di Malaysia yang berpegang pada mazhab Syafi’e. Namun, beliau
belajar dengan menggunakan keempat-empat mazhab. Di universiti beliau, bahasa
yang menjadi bahasa pengantar adalah bahasa urdu. Hal ini menjadi satu cabaran
kepada beliau namun akhirnya dapat
menguasai bahasa ini memandangkan beliau seorang yang tabah dalam menuntut
ilmu. Semua kitab yang digunakan juga adalah kitab-kitab arab. Kitab hadis
mahupun semua rujukan di universiti tersebut adalah sepenuhnya bahasa arab. Ini
secara tidak langsung dapat meningkatkan lagi ilmu bahasa arab sedia ada dalam
diri beliau dan pelajar-pelajar lain.
Beliau tidak melihat
India seindah yang dipertontonkan di dalam filem-filemnya. Menurutnya, beliau
melihat India begitu kotor, miskin dengan puluhan juta penduduknya kelaparan
dan tanpa tempat tinggal serta hidup merempat di kiri dan kanan jalan. Ini
disebabkan sistem kasta yang mencengkam hidup mereka dan sekaligus menyebabkan
kekotoran itu membaluti kota dan manusia. Penipuan juga menjadi mainan lidah
dan cara. Adapun yang kaya kemungkinan memang kaya, tetapi kaya di atas
kemiskinan ratusan juta manusia. Sementara yang menganggap India seindah
filemnya dan ingin sekali menikmati udara India, sebenarnya semua itu adalah
hasil propaganda filem semata-mata. Demikianlah media-massa selalu berjaya
membohongi mereka yang percaya dengannya.
Menurutnya, orang Islam pernah
memerintah India hampir seribu tahun. Pada pandangan beliau, India adalah
negeri yang paling sukar untuk Islam berperanan mengikis kesesatan, khurafat
dan kekarutan kepercayaan penduduknya. Ini adalah disebabkan banyak faktor. Antaranya
peranan kebanyakan pemerintah yang tidak menjalankan tugas dengan baik dan
tabiat penduduknya yang begitu cenderung kepada khurafat dan berakar umbi dalam
perasaan dan fikirannya. Hinggakan sistem kasta yang dianuti oleh agama Hindu,
masih mempengaruhi sebahagian penganuti Islam di India. Ini sama seperti yang
berlaku kepada orang melayu dahulu yang dipengaruhi ajaran hindu dan lainnya.
Kemudian apabila datang Islam dan
mereka menerima Islam, mereka terus membawa sebahagian ajaran hindu dan
khurafatnya, seperti persandingan pengantin, nasi kunyit untuk sesuatu upacara,
tepung tawar, percayakan perkara sial dan seumpamanya. Begitulah juga
kebanyakan muslimin India. Bahkan lebih jauh daripada itu, banyak kesan-kesan
ajaran Hindu dan khurafat yang lain mempengaruhi mereka sehingga menjadi begitu
sesat dan ada juga sebahagiannya yang terkeluar daripada daerah Islam kepada
daerah kufur.
Pengajian hadis di India juga
adalah kuat. Namun begitu, perlu diperingatkan bahawa pada hakikatnya sanad
hadith pada zaman ini tidak diperlukan lagi. Para penulis kitab-kitab hadith
seperti al-Imam al-Bukhari, Muslim, Abu Daud, al-Tirmizi, al-Nasai, Ibn Majah,
Ibn Jarud, Ibn Hibban, Ibn Sakan dan lain-lain telah pun menyatakan sanad
mereka. Kajian para perawi hanya setakat mereka sahaja. Selepas itu tidak diperlukan
lagi. Ulama di India sendiri menganggap pemberian ijazah sekadar suatu cara
tradisi dan sekadar mengharapkan keberkatan pertemuan dengan guru sahaja.
Malangnya, ada yang begitu dangkal sehingga menganggap seseorang tidak boleh
dianggap sebagai tokoh ulama dalam ilmu hadith jika tidak mempunyai sendiri.
Inilah adalah satu kejahilan yang amat nyata. Inilah bala bila semua orang cuba
mengaku pandai dan mencampuri apa yang bukan urusannya.
Di India beliau tinggal Dar Ulum,
Deoband juga Dar Ulum, Lucknow tempat Maulana Abu Hasan `Ali al-Nadwi. Deoband
agak begitu traditional tetapi pengajiannya patut disanjungi. Al-Syeikh Rasyid
Redha pernah menziarahi Dar Ulum Deoband dan memujinya. Dar Ulum, Deoband berjasa
dalam memerangi golongan khurafat dan bid`ah terutama golongan penyembah kubur.
Untuk menghadapi dakwah ulama Deoband maka ahli bid`ah dan khurafat di India
menyatakan mereka berada atas sunnah dan menuduh para ulama Deoband sebagai
wahhabi, walaupun Dar `Ulum Deoband itu kuat bermazhab Hanafi tetapi al-Syeikh
Muhammad bin `Abd Wahab seorang yang bermazhab Hanbali. Tujuannya hanya untuk
mempertahankan khurafat dan bid`ah mereka.
Menurut hemat beliau juga, para
ulama India samada di Deoband atau Lucknow terutama Maulana Abu al-Hasan `Ali
al-Nadwi r.h., banyak memuji dan mengambil manfaat daripada Syeikh al-Islam Ibn
Taimiyyah. Abu al-Hasan al-Nadwi sendiri mengarang kisah kehebatan dakwah Ibn
Taimiyyah. Tokoh-tokoh ulama timur tengah seperti Dr. Yusuf al-Qaradawi pun
begitu. Dalam buku Kaif nata`amul ma`a al-Sunnah, al-Qaradawi menyatakan Ibn
Taimiyyah adalah tokoh ulama yang paling dikaguminya dan paling dekat dengan
akalnya. Demikianlah sesiapa yang membaca karya dan perjuangan Ibn Taimiyyah
pasti akan mengkaguminya. Malangnya ada di negara mereka yang hidup untuk
memusuhi Ibn Taimiyyah dan menfitnahnya.
Begitulah pengalaman hidup beliau
di perantauan orang. Banyak perkara yang diketahui beliau berkenaan dengan
India setelah hampir 3 tahun berada di sana. Pengalaman beliau di institusi
sekaligus memberikan suatu pengalaman yang sama hidup beliau di India.
Masyarakat India yang masih hidup dalam kemisikinan bukan jaminan negara tersebut tidak mempunyai perkembangan
dari segi ilmu agamanya.
Pengalaman Setelah Tamat Pengajian
Selepas menghabiskan pengajian perantauan bermula daripada India ke Mekah dan Mesir, beliau kembali ke tanah air pada tahun 1976. Berbekalkan kelulusan yang ada, beliau mula berkhidmat di Sekolah Menengah Kebangsaan Dato’ Kelana, Negeri Sembilan. Beliau mengajar di sana selama 2 tahun dalam mata pelajaran pendidikan islam. Beliau terkenal sebagai seorang ustaz yang mempunyai ilmu yang tinggi dan kepakaran beliau dalam bidang hadis menjadikan beliau tempat rujukan jika wujud kekeliruan dalam hukum hakam agama. Di sekolah tersebut juga, beliau menjadi guru penasihat pelajar selama setahun.
Selepas menghabiskan pengajian perantauan bermula daripada India ke Mekah dan Mesir, beliau kembali ke tanah air pada tahun 1976. Berbekalkan kelulusan yang ada, beliau mula berkhidmat di Sekolah Menengah Kebangsaan Dato’ Kelana, Negeri Sembilan. Beliau mengajar di sana selama 2 tahun dalam mata pelajaran pendidikan islam. Beliau terkenal sebagai seorang ustaz yang mempunyai ilmu yang tinggi dan kepakaran beliau dalam bidang hadis menjadikan beliau tempat rujukan jika wujud kekeliruan dalam hukum hakam agama. Di sekolah tersebut juga, beliau menjadi guru penasihat pelajar selama setahun.
Setelah
2 tahun berkhidmat di sekolah tersebut, beliau telah ditawarkan untuk bekerja
di pusat islam selama 18 tahun. Beliau telah memegang jawatan penolong pengarah
di pusat islam. Dalam masa yang sama juga, beliau pernah menjadi imam masjid
negara di Kuala Lumpur. Ilmu agama yang ada dalam diri beliau menjadikannya
seorang yang terkenal dan menjadi tempat rujukan dalam hal-hal yang berkaitan
dengan agama. Kini, beliau telah pencen dan tetap meneruskan perjuangan
dakwahnya dalam salah satu rancangan siaran televisyen pada setiap hari rabu di
Radio Televisyen Malaysia (RTM).
Refleksi dan cadangan
Refleksi yang kami dapat melalui tugasan ini ialah kami dapat mengetahui perkembangan Islam di negara India dan kesannya terhadap penduduk India. Selain itu, sistem pendidikan di India tidak mengkhususkan kepada kelayakan semata-mata, tetapi lebih kepada niat sebenar pelajar tersebut sama ada ikhlas atau tidak dalam menuntut ilmu agama. Dengan itu, ia memberi kesan kepada kami bahawa, keikhlasan dan kesungguhan adalah penting dalam menuntut ilmu kerana ia melibatkan ilmu agama iaitu melibatakan ilmu dunia dan akhirat. Setiap manusia mempunyai pengalaman sama ada pengalaman tersebut adalah penglaman pahit atau manis semasa menuntut ilmu dan responden dalam tugasan kami turut mengalami nasib yang sama. Beliau dapat menyaksikan sendiri kehidupan masyarakat India yang hidup dalam kemiskinan, tempat yang kotor dan hidup dalam sistem kasta yang mencengkam hidup mereka. Dengan ini, sebagai pelajar, kami bersyukur dapat hidup dengan aman, bersih dan bersatu padu di Malaysia berbanding pelajar di India yang terpaksa menghadapi cabaran-cabaran yang menghalang mereka dari meneruskan pelajaran.
Refleksi yang kami dapat melalui tugasan ini ialah kami dapat mengetahui perkembangan Islam di negara India dan kesannya terhadap penduduk India. Selain itu, sistem pendidikan di India tidak mengkhususkan kepada kelayakan semata-mata, tetapi lebih kepada niat sebenar pelajar tersebut sama ada ikhlas atau tidak dalam menuntut ilmu agama. Dengan itu, ia memberi kesan kepada kami bahawa, keikhlasan dan kesungguhan adalah penting dalam menuntut ilmu kerana ia melibatkan ilmu agama iaitu melibatakan ilmu dunia dan akhirat. Setiap manusia mempunyai pengalaman sama ada pengalaman tersebut adalah penglaman pahit atau manis semasa menuntut ilmu dan responden dalam tugasan kami turut mengalami nasib yang sama. Beliau dapat menyaksikan sendiri kehidupan masyarakat India yang hidup dalam kemiskinan, tempat yang kotor dan hidup dalam sistem kasta yang mencengkam hidup mereka. Dengan ini, sebagai pelajar, kami bersyukur dapat hidup dengan aman, bersih dan bersatu padu di Malaysia berbanding pelajar di India yang terpaksa menghadapi cabaran-cabaran yang menghalang mereka dari meneruskan pelajaran.
Pengalaman
semasa membuat tugasan ini pula, kami berhubung dengan Ustaz Halim melalui
isteri beliau yang menggunakan ‘Facebook’ dan kami telah menghantar
soalan-soalan yang perlu dijawab oleh beliau. Seterusnya, kami ingin bertemu
dengan Ustaz Halim untuk menemu ramah beliau, namun begitu kekangan masa telah
menghalang pertemuan kami. Dengan itu, kami menggunakan kemudahan yang sedia
ada untuk mendapatkan maklumat yang terperinci melalui beliau iaitu melalui
telefon dan rakaman. Oleh yang demikian, ia memudahkan kami menghubungi Ustaz
Halim.
Cadangan
untuk tugasan ini ialah kami sebagai pelajar dalam bidang pengajian Islam
mencadangkan agar kajian untuk jaringan di masa akan datang tidak hanya
tertumpu kepada satu negara sahaja. Kajian di negara-negara lain juga perlu
dilakukan bagi mendapatkan perbazaan perkembangan pengajian Islam di
negara-negara berkaitan dan mendapatkan maklumat tambahan dengan ilmu-ilmu
agama di negara-negara yang berlainan.
Universiti
Darul Ulum Nadwatul Ulama Lacknow
Latar
Belakang Responden
Nama
beliau ialah Dr. Sayuthy bin Abdul Manas. Sekarang beliau berumur 49 tahun. Dr
Sayuthy telah bertemu jodoh dengan isteri beliau Maiyasah binti Haji Mohd Arid pada tahun
1988. Beliau telah dikurniakan cahaya mata seramai lima cahaya maya tiga lelaki
dan dua perempuan. Beliau sekarang telah bekerja di Universiti Islam Antarabangsa
Malaysia (UIAM) sebagai pensyarah di Jabatan Quran dan Sunnah. Beliau sekarang
bertugas di Fakulti Islam dan Sains Kemanusiaan. Beliau pernah mendapat
pendidikan awal di salah sebuah sekolah agama di Perak iaitu Maahad Yahyawiyah Padang Rengas Perak.
Selepas itu, beliau
mendapat tawaran untuk menyambung pelajaran di salah sebuah universiti di India
iaitu Universiti Darul Ulum Nadwatul Ulama Lacknow pada tahun 1989. Jurusan
yang beliau ambil di universiti tersebut ialah pengajian Islam dalam bidang
hadith. Selepas beliau mendapat ijazah di Universiti Darul Ulum Nadwatul Ulama
Lacknow, beliau meneruskan pengajian dalam bidang master di UniversitI
Al-Azhar, Mesir. Pengajian beliau di UniversitI Al-Azhar, beliau mengambil
jurusan dalam bidang Usuluddin al-Hadith.
Penceritaan
yang diceritakan oleh responden tentang
institusi tersebut sangatlah memberangsangkan kerana mungkin pengalaman yang
dialami oleh beliau masih tidak dapat dilupakan lagi.
Sistem
Pengajian di Universiti Darul Ulum Nadwatul Ulama Lacknow
Universiti Darul Ulum Nadwatul Ulama Lacknow merupakan antara salah satu unversiti yang terawal diwujudkan di Negara India. Sistem pendidikan yang digunakan di universiti tersebut terbahagi kepada tiga bahagian iaitu yang pertama sistem pendidikan yang berteraskan moden, yang kedua sistem pendidikan yang berteraskan tradisional dan yang terakhir ialah sistem pendidikan yang berteraskan pencampuran daripada kedua-dua sistem yang pertama dan kedua. Ketiga-tiga sistem pendidikan yang di amalkan di universiti tersebut adalah hasil daripada penceritaan responden kepada kami.
Universiti Darul Ulum Nadwatul Ulama Lacknow merupakan antara salah satu unversiti yang terawal diwujudkan di Negara India. Sistem pendidikan yang digunakan di universiti tersebut terbahagi kepada tiga bahagian iaitu yang pertama sistem pendidikan yang berteraskan moden, yang kedua sistem pendidikan yang berteraskan tradisional dan yang terakhir ialah sistem pendidikan yang berteraskan pencampuran daripada kedua-dua sistem yang pertama dan kedua. Ketiga-tiga sistem pendidikan yang di amalkan di universiti tersebut adalah hasil daripada penceritaan responden kepada kami.
Setiap
sistem pendidikan yang diamalkan di universiti tersebut mempunyai latar
belakang yang berbeza. Hal in adalah kerana sistem pendidikan yang berteraskan
moden di Universiti Darul Ulum Nadwatul
Ulama Lacknow adalah berlatar belakangkan sistem pendidikan yang diamalkan di
barat. Namun begitu, universiti ini telah mengolah kembali sistem pendidikan
moden yang di ambil dari barat dan mengikut kesesuaian yang bersesuaian dengan pendidikan
di Universiti Darul Ulum Nadwatul Ulama Lacknow.
Sistem
pendidikan yang diamalkan berteraskan moden ini telah dipelapori oleh seorang
tokoh yang hebat yang mana tokoh ini berkelulusan daripada pengajian di barat
dan membawa sistem pengajian barat ke India dan mengembangkannya sehingga
meresap ke dalam sistem pendidikan yang sedia ada di negara tersebut. Tokoh
tersebut dikenali sebagai Sir Syed Ahmad Khan. Sir Syed Ahmad Khan inilah
seorang pembawa perubahan sistem pendidikan yang ada di negara India kepada
sistem pendidikan moden yang berteraskan kepada sistem pendidikan di barat.
Sir
Syed Ahmad Khan ini dilahirkan pada tahun 1817. Beliau merupakan seorang
pendidik dan juga seorang ahli politik yang berpengaruh di India. Beliau
membawa sistem pendidikan di India mengikut acuan sistem pendidikan barat dan
mengolah sistem tersebut mengikut kesesuaian sistem pendidikan di India dan
sistem yang diperkenalkan oleh beliau dikenali sebagai sistem pendidikan yang
berteraskan moden di India. Daripada sistem inilah, kerajaan India telah
menerima pakai sistem tersebut sehingga ke hari ini.
Manakala
bagi sistem pendidikan tradisional yang diamalkan oleh unversiti ini adalah
mengikut sistem pendidikan yang diamalkan pada zaman dahulu. Responden
memberikan gambaran kepada kami dengan lebih jelas berkaitan sistem pendidikan
tradisional yang diamalkan di universiti tersebut. Sebagai contoh yang
diberikan oleh responden, di Malaysia terdapat sistem pendidikan tradisional
seperti sekolah pondok. Struktur pondok yang terdapat di Malaysia ini terdapat
banyak kekurangan seperti banggunan yang digunakan hanyalah terdapat di
kampung-kampung dan juga di pedalaman. Bangunan yang digunakan juga hanya
diperbuat daripada kayu dan jarang sekali sistem pondok yang ada di Malaysia
terdapat bangunan yang diperbuat daripada batu. Hal ini kerana perbezaan yang
sangat ketara jika dibandingkan dengan sistem pendidikan tradisional yang di
amalkan di negara India.
Di
negara India sendiri, sistem pendidikan tradisional yang di amalkan masih
seperti dahulu iaitu masih belajar tanpa menggunakan kerusi meja yang selesa,
akan tetapi mereka hanya belajar dengan duduk di bawah sahaja. Perbezaan yang
amat ketara jika ingin di bandingkan dengan negara Malaysia iaitu berkaitan
dengan infrastruktur yang sedia ada. Di negara India, sistem pendidikan
tradisional ini boleh dikatakan sebagai kolej jika ingin disama tarafkan dengan
sistem pendidikan di Malaysia. Hal ini kerana, walaupun hanya sekadar sistem
pendidikan tradisional, akan tetapi masih lagi mementingkan aspek keselesaan
dan juga keselamatan dalam sesebuah institusi yang mengamalkan sistem
pendidikan tradisional ini. Pembelajaran yang digunakan juga sangat mendalam
jika dibandingkan dengan sistem tradisional yang digunakan di Malaysia.
Di
Malaysia, jika diperkatakan sistem pengajian pondok, kebanyakannya hanya
mengamalkan pembelajaran yang dipanggil sebagai ‘buku kuning,’ dan, ‘kitab tua’. Akan tetapi jika di negara
India, mereka meneruskan pembelajaran dengan kitab-kitab lama yang berkaitan
dengan hadith yang mana kitab-kitab lama tersebut berasal daripada negara Arab
dan diperbaharui dalam berjilid-jilid banyaknya.
Perbezaannya
lagi, sistem pendidikan tradisional di Malaysia, tidak ada sistem peperiksaan
dan juga kurang teratur jadual pembelajaran mereka. Jika di negara India,
walaupun sistem itu hanya tradisional, tetap akan diadakan peperiksaan tahunan
untuk menguji tahap seseorang itu dalam pembelajaran. Jika tidak lulus dalam
peperiksaan tersebut, pelajar terbabit tidak akan dibenarkan naik ke peringkat
seterusnya dan akan ulang semula pada tahun hadapan untuk mengambil semula
subjek tersebut. Ini adalah hasil penceritaan yang diceritakan oleh responden
kepada kami berkaitan sistem pendidikan tradisional yang diamalkan di negara
India.
Berkaitan
sistem pendidikan pencampuran pula, berlaku percampuran antara sistem
berteraskan moden dan juga sistem berteraskan tradisional iaitu kedua-dua
sistem ini bergabung menjadi satu sistem yang berlainan dalam universiti
tersebut. Hal ini kerana kebanyakan universiti di India lebih cenderung
mengamalkan sistem berteraskan percampuran kerana lebih memudahkan kepada
pelajar asing yang datang menuntut di universiti tersebut. Melalui pendidikan
yang berteraskan percampuran ini, pembaikan dan juga kelebihan dari sistem
pendidikan berteraskan moden dan tradisional di ambil dan di laksanakan dalam
satu sistem iaitu sistem pendidikan yang berteraskan percampuran.
Dengan kelebihan dalam sistem
pendidikan berlandaskan percampuran ini, faktor kemudahan kemasukan pelajar
asing ke institusi pendidikan di negara India lebih mudah kerana negara India
ini terkenal dengan pelbagai ilmu khususnya ilmu perubatan. Terdapat juga
ilmu-ilmu lain yang terkenal sehingga ke
seluruh dunia seperti bidang ilmu pengajian Islam khususnya dalam
bidang ilmu al-Quran dan juga hadith.
siti khadijah abu setaman (d20081033014), Adira Mohamed (d20081033014),Nor Ruzanna Razman (d20081033014)
Macam mana mahu memohon ye ?
ReplyDeletemacam mana mahu memohon ye?
ReplyDelete