Nama
kumpulan :
1. Azwani Bt Elias (D20082033783)
2. Asmaq Bt Mohd Nawi (D20082033793)
3. Liyana Bt Shamsudin (D20082033809)
1.
NAMA INSTITUSI :
·
INSTITUT AL – MAKTOUM ( AL – MAKTOUM
INSTITUTE )
2.
SEJARAH, VISI DAN MISI:
·
Institut
al–Maktoum adalah sebuah institusi pengajian tinggi yang terletak di dearah
Dundee, Scotland. Institusi ini merupakan institusi pengajian tinggi yang
menawarkan bidang–bidang yang berkaitan dengan Islam dan Muslim. Walaupun
demikian, Institut al – Maktoum ini
bukanlah sebuah organisasi agama. Institusi ini diasaskan oleh Shaikh Hamdan
bin Rashid Al–Maktoum dan nama institusi ini diambil sempena nama keturunan
pengasas institusi ini. Shaikh Hamdan merupakan pegawai pentadbiran Dubai dan
juga Menteri Kewangan bagi Emiriah Arab Bersatu. Misi beliau menubuhkan
institusi ini ialah untuk membuka pandangan dan pemikiran masyarakat tentang
konsep kepelbagaian budaya. Menurut
beliau, konsep ini sangat penting tambahan pula Institut al – Maktoum ini yang
terletak di Negara Scotland yang
mengamalkan konsep ‘one nation and many cultures’[1]
3.
FALSAFAH :
· Mendidik generasi sarjana baik,
nasional mahupun internasional dalam pengajian Islam untuk membolehkan mereka
menghadapi cabaran dan peluang dunia yang pelbagai pada abad ke-21.
·
Mempromosikan pemahaman berkenaan
dengan Islam dan perananya dalam dunia yang baru.
· Menjadi penghubung atau menjadi
jambatan antara masyarakat pada semua peringkat di seluruh dunia dan
berbeza-beza budaya dan agama.
4.
AKADEMIK :
·
Pengajian
Islam ( Islamic Studies )
·
Pendidikan
Islam ( Islamic Education )
5.
PROGRAM:
·
Pengajian
Islam ( Islamic Studies )
·
Pengajian
Baitul Maqdis dan Jerusalem ( Bayt al –maqdis & Jerusalem Studies )
·
Muslim,
Globalisasi serta Barat ( Muslims,
Globalisation & the West )
·
Kepelbagaian
Budaya ( Multiculturalism )
·
Pendidikan
Islam ( Islamic Education )
·
Undang–Undang
Islam ( Islamic Law )
·
Pembangunan,
Islam & Dunia Muslim ( Development, Islam & the Muslim World )
·
Jantina
dan Islam ( Gender & Islam )
·
Etika–Etika
Islam ( Islamic Ethics )
·
Praktikal
Etika & Islam ( Practical Ethics & Islam )
·
Kewangan
& Perbankan Islam ( Islamic Banking & Finance )
6.
PENEMPATAN :
·
Asrama disediakan.
·
Bagi pelajar yang kurang berkemampuan akan tinggal diluar asrama kerana
kos asrama tinggi.
7.
KEMUDAHAN:
· Perpustakaan
yang banyak menempatkan karya-karya yang utama dalam bidang pengajian Islam dan
bahasa arab.
·
Komputer
untuk kegunaan pelawat.
·
Surau
untuk memudahkan solat, tempat belajar.
·
Bilik
diskusi
8.
SISTEM:
·
Sebagai pensyarah yang telah bekerja di mana-mana institusi pengajian
tinggi awam yang terdapat di Malaysia, pembiayaan untuk melanjutkan pengajian
adalah sepenuhnya ditaja oleh Kementerian Pelajaran Malaysia, JPA dan pihak
Universiti sendiri secara keseluruhan
·
Pelajar
Ijazah Sarjana mempunyai tugasan coursework iaitu kelas pengajian dan
tesis
·
Pelajar
PHD keseluruhannya bergantung atas penyelididikan.
9.
PENGALAMAN:
Dr. Ibrahim bin Hashim
·
Pengalaman melanjutkan pengajian di Institut
al-Maktoum adalah pengalaman manis kerana perkara tersebut merupakan hasrat
beliau iaitu ingin melanjutkan pengajian di institusi-institusi asing bagi
menimba pengalaman baru setelah menamatkan pengajian di peringkat Master di
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIA). Namun begitu, adalah menjadi
rencah dalam menuntut ilmu akan ada dugaan dan cabaran yang perlu ditempuhi
bagi melayakkan beliau memegang gelaran Doktor dalam bidang pengajian Islam
(Pemikiran Pendidikan Islam).
10. FAKTOR MENYAMBUNG PENGAJIAN DI UNITED KINGDOM
· Melanjutkan pengajian di Negara asing adalah dapat bergaul dengan masyarakat yang majorotinya bukan daripada Malaysia di samping penggunaan bahasa pengantar yang berbeza yang boleh menjadikan penguasaan bahasa asing mahasiswa lebih mantap dan berkualiti.
· Mahasiswa berpeluang untuk berkongsi pengetahuan dengan golongan bukan Islam akan tetapi mereka mengkaji berkenaan dengan Islam dan mahasiswa berpeluang untuk bertanyakan pendapat mereka berkenaan dengan agama Islam.
· Beliau memilih institut pengajian al-Maktoum ialah kerana terdapat banyak fakulti yang menawarkan pengajian Islam.
· Beliau mendapati terdapat banyak pensyarah-pensyarah di sana adalah berasal daripada Negara Arab dan boleh mempelajari bahasa Arab dengan lebih baik di samping penggunaan bahasa inggeris yang amat perlu bagi kegunnan di sana.
· Antara faktor yang penting beliau memilih untuk menyambungkan pengajian di institut al-Maktoum adalah kerana sistem pengajian di Negara-negara Eropah adalah lebih maju dari segi teknologi, metodologi pengajian dan penyelidikan sebagai contoh dalam bidang PHD hanya memfokuskan kepada penyelidikan sahaja dan tidak mempunyai kuliah-kuliah pembelajaran.
Faktor yang terakhir yang menyebabkan beliau memilih institut pengajian tersebut adalah untuk berkongsi ilmu dan mendalami pendapat para pengkaji Islam yang bukan beragama Islam kerana majoriti orang yang berada di sana adalah bukan beragama Islam namun mereka banyak mengkaji berkenaan dengan Islam.
No comments:
Post a Comment