Saturday 15 December 2012

UNIVERSITY OF ABERDEEN


Ahli Kumpulan
NIK ALIANI NIK ADEEB SANUSI (D034106)
SITI NAJIBAH GHAZALI (D034044)
WAN LYDIA SOFIA WAN MOHAMAD SOFIAN (D033799)

UNIVERSITY OF ABERDEEN J


Terdapat potensi yang besar bagi Universiti Aberdeen untuk membangunkan melalui reformasi kurikulum pendekatan unik untuk kajian Islam dan umat Islam. Pendekatan ini di panggil Pengajian Islam Kontemporari.

Berdasarkan pendekatan saintifik sosial budaya Islam dan isu-isu di seluruh dunia.
  • Menawarkan pemahaman cabaran global kontemporari.
  • Aliran global idea dan pengetahuan.
  • Rangkaian ekonomi dan umat Islam.
  • Aliran rakyat melalui penghijrahan.
  • Pembangunan global Islam.
  • Kebangkitan semula global dan kemunculan pusat-pusat agama.
  • Amalan agama dan politik.
  • Rangkaian global reformisme dan gerakan Islam.
  • Negara-negara Islam, kumpulan dan konflik.
Tujuannya adalah untuk membangunkan program dan mungkin pusat untuk penyelidikan canggih, yang menghubungkan Universiti Aberdeen ke universiti-universiti antarabangsa yang lain (di Eropah, Amerika, dan Asia) yang membangunkan pendekatan serupa dengan kajian dunia Islam.
Pengajian Kontemporari Islam boleh menjadi salah satu daripada mereka Kursus Aberdeen baru direka untuk memperkenalkan, membandingkan dan memohon kepada masalah-masalah tertentu.

CARA MEMOHON: J
Program pascasiswazah yang diajar bermula pada pertengahan September. Pelajar antarabangsa boleh memohon bila-bila masa dari September sebelumnya. Untuk tarikh akhir permohonan sila layari www.abdn.ac.uk / pascasiswazah / terpakai.
Untuk memohon anda perlu mengemukakan:
  • Satu Borang Permohonan Pascasiswazah siap
  • Butir-butir penuh pencapaian akademik anda kepada tarikh (contohnya transkrip, sijil ijazah)
  • Bukti penguasaan bahasa Inggeris diperlukan jika anda adalah seseorang pemohon antarabangsa. Lawati www.abdn.ac.uk / languagecentre untuk maklumat lanjut. Ini boleh dikemukakan pada satu tarikh kemudian tetapi mestilah disahkan oleh Universiti sebelum bermulanya pengajian anda
  • Rujukan akademik. Dua rujukan yang diperlukan untuk program penyelidikan. Diajar program secara amnya memerlukan satu rujukan sahaja tetapi terdapat beberapa pengecualian supaya pemohon dinasihatkan untuk memeriksa program individu bagi syarat kemasukan tertentu
  • Sesetengah program memerlukan CV tetapi sila semak program individu bagi butiran syarat kemasukan tertentu.
Anda boleh memuat turun borang permohonan kami dan nota permohonan atau memohon secara online di: www.abdn.ac.uk / pascasiswazah / terpakai
Nota: Jika anda mempunyai sebarang kecacatan atau keadaan perubatan yang mungkin memerlukan perkiraan khas atau kemudahan, sila tulis terus kepada Perkhidmatan Sokongan Pelajar untuk membincangkan ini sebelum anda mengemukakan permohonan anda.
Jika anda mempunyai sebarang soalan mengenai proses permohonan, sila hubungi:
  
Pejabat Kemasukan Pascasisawazah
Universiti Office, Universiti Aberdeen
King College, Aberdeen, AB24 3FX
Tel: +44 (0) 1224 273506


Bagaimana Permohonan saya Diproses?

Langkah Satu: Anda akan menerima pengakuan apabila Universiti Aberdeen menerima permohonan anda. Permohonan yang lengkap kemudian diserahkan kepada Sekolah yang berkenaan untuk pertimbangan.

Langkah Dua: Selepas menimbangkan permohonan anda, Ketua Sekolah yang anda telah memohon akan memutuskan sama ada tawaran kemasukan boleh dibuat. Berpangkalan di UK pemohon darjah penyelidikan atau biasiswa ijazah dan mereka yang telah keluar dari pendidikan untuk satu tempoh masa boleh ditemuramah sebelum keputusan dibuat.
Tawaran kemasukan mungkin bersyarat atau tanpa syarat. Di bawah terma tawaran bersyarat, pemohon diminta untuk mendapatkan atau memberikan bukti kelayakan lanjut atau belum selesai yang akan membolehkan mereka untuk sepenuhnya memenuhi kriteria kemasukan kursus. Pelajar itu boleh, sebagai contoh, akan menunggu keputusan akhir ijazah sarjana muda.
Tawaran bersyarat boleh dikeluarkan terus kepada pemohon yang mempunyai kelayakan sepenuhnya memenuhi kriteria kemasukan program siswazah yang mereka kehendaki.

Langkah Tiga: Anda akan menghantar keputusan, memberitahu anda sama ada atau tidak Universiti adalah dapat menawarkan kepada anda tempat pengajian. Mereka yang telah menghantar tawaran juga akan menerima Borang Penerimaan dan Borang Jaminan Kewangan. Anda mesti melengkapkan dan mengembalikan kedua-dua bentuk-bentuk ini ke Pejabat Kemasukan Pascasiswazah seawal mungkin.
Apabila kita telah menerima bentuk-bentuk ini, pemohon dengan tawaran bersyarat akan 'dibersihkan untuk kemasukan'. Pemohon dengan tawaran bersyarat akan dibersihkan untuk kemasukan selepas mereka telah dikemukakan, Pejabat Kemasukan Pascasiswazah, dokumen untuk mengesahkan bahawa mereka telah memenuhi syarat-syarat tawaran.

Langkah Empat: Sebaik sahaja anda telah 'dibersihkan untuk kemasukan', pelajar yang memulakan pengajian di * September / Oktober akan dihantar, dari Mei dan seterusnya, pek menyertai arahan yang termasuk maklumat tentang penginapan, pendaftaran, pembayaran yuran, dan mereka nombor ID pelajar, dan lain-lain Semua pelajar antarabangsa yang mengaku bahawa mereka memerlukan visa untuk memasuki UK akan menerima Pengesahan Penerimaan yang termasuk CAS beberapa supaya mereka boleh memohon untuk mendapatkan visa.

Ø  PENGAJIAN ISLAM (M.Litt)
Kawasan program teras adalah: pemodenan pendidikan di dunia Islam, khusus cabaran pendidikan menghadap diaspora Islam di Eropah, dan umat Islam British.
Isu-isu yang diliputi termasuk: iman berasaskan persekolahan; bawah pencapaian kanak-kanak yang beragama Islam, keperluan pendidikan kanak-kanak yang beragama Islam dalam sistem pendidikan arus perdana dan membangunkan program pendidikan untuk menangani ekstremisme agama di kalangan umat Islam British.
* Penyelidikan pelajar memulakan kajian pada satu masa selain daripada bulan September / Oktober akan menerima arahan menyertai mereka dan beberapa (jika berkenaan) CAS pada masa yang setaraf sebelum memulakan pengajian mereka.

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi: Puan Christine Dixon
Ketua Pentadbiran Pelajar,
Al-Maktoum Institute
124 Blackness Road, Dundee DD1 5PE
Tel: +44 (0)1382 908070

SASARAN:
Tahap yang diajar MLitt memberikan pelajar peluang untuk belajar Pengajian Agama di peringkat yang lebih maju daripada itu untuk ijazah sarjana muda, sama ada sebagai akhir dalam sendiri atau sebagai persediaan yang sesuai untuk penyelidikan pascasiswazah lanjut. Pengajian Agama lebih tertumpu kepada isu-isu asal usul dan fungsi agama daripada mengenai isu kebenaran agama. Semua agama dianggap setaraf, dan sosiologi, topik ekonomi, antropologi dan psikologi biasanya dianggap. Pada masa yang sama teks utama yang dikaji, sebaik-baiknya dalam bahasa asal mereka, dan sejarah agama yang dikaji adalah dianggap penting.

Keperluan calon untuk darjah MLitt biasanya memerlukan ijazah atas kedua Kepujian dalam Pengajian Agama atau setaraf.

Rujukan tidak diperlukan dalam usaha untuk pemohon untuk mengemukakan permohonan. Mereka biasanya tidak diperlukan dalam usaha untuk membuat keputusan yang akan dibuat tetapi dalam kes-kes tertentu pemohon mungkin akan diminta untuk menyediakan rujukan akademik tunggal pada permintaan pemilih akademik.

Untuk pemohon antarabangsa, bukti penguasaan bahasa Inggeris diperlukan. Menerima sijil dan skor minimum: IELTS skor keseluruhan 6.5, dengan Mendengar 5.5 minimum, Membaca 6,0 minimum, Bercakap 5,5 minimum, Penulisan 6.0 minimum; bagi skor yang diperlukan dalam IBT TOEFL dan PT Akademik, sila lihat di www.abdn.ac.uk / antarabangsa / english-keperluan.

SUKATAN
Kemahiran Penyediaan (30 mata kredit)
Kursus Elektif II (90 mata kredit) dipilih dari Aras 5 kursus dalam bidang Pengajian Agama, seperti: Essentials Confucianisme Al-Quran Mitos Interpreting dan Bacaan Commentary dalam agama Buddha, Confucianisme, dan Daoism Agama Theorising dengan Sekolah Frankfurt (Tidak semua kursus-kursus ini akan dijalankan setiap tahun) Sehingga 30 mata kredit boleh diambil dari lepasan ijazah dalam mana-mana disiplin lain, dan juga, pada budi bicara Penyelaras Program, dari kursus dalam Pengajian Agama di bawah Aras 5, seperti: Ateisme Buddha Falsafah Sosial Antropologi Agama Hayat Muhammad Memahami Pergerakan Agama Baru (Tidak semua kursus-kursus ini akan dijalankan setiap tahun) Ijazah boleh dianugerahkan dengan jawatan dalam sub-disiplin tertentu, mengikut kursus yang diambil. (Untuk senarai up-to-tarikh kursus bagi setiap tahun, lihat: www.abdn.ac.uk/divinity/pgrad/)
Disertasi (20,000 perkataan, 60 mata kredit) III pada topik yang berkaitan dengan ijazah.

KERJAYA
Ijazah ini adalah sesuai untuk mereka yang mahu mengajar Pendidikan Agama.



1 comment: